انواع تفنگ های ساچمه زنی و وزن آنها

1- تفنگ های ساچمه زنی " سر پر " و " ته پر "

تفنگ های ساچمه زنی به دو دسته " سرپر " و "  ته پر "  تقسیم می شوند که استفاده از نوع سرپر آن دیگر رایج نبوده و منسوخ شده است.

نوع ته پر آن شامل تفنگ های دولول و تک لول اند، که می توانند چخماقی (دنگی) و یا سوزنی (کوسه) باشند. در شمال ایران نوع اول را رودنگ و دومی (کوسه) را تودنگ می نامند. تفنگ های تک لول شامل یک تیر ( کمرشکن ) و 3 تیر و 5 تیر و 7 تیر هستند که 3 نوع اخیر می توانند بصورت نیمه اتوماتیک ( semi automatic )  و یا گلنگدنی ( bolt action )  و یا اهرمی (lever action )  و یا دستکش ( pump action ) عمل نمایند. تفنگ های دولول، کمر شکن بوده و شامل تفنک های دولول کنار هم (side by side)  و یا روی هم ( over and under ) هستند که می توانند بصورت دوماشه ( double triger )، تک ماشه ( single triger )  و تک ماشه اختیاری ساخته شوند.

تفنگ های دولول ممکن است دارای یک لول ساچمه و یک لول گلوله زنی و یا خفیف باشند که آنها را سلاح های ترکیبی و یا combination guns  می نامند.

نوع دیگری از تفنگ های کمرشکن، تفنگ های سه لول هستند که معمولا شامل دولول ساچمه زنی و یک لول گلوله زنی و یا دولول گلوله زنی و یک لول ساچمه زنی هستند. این تفنگ های سه لول که در ظاهر همه کاره اند، به علت وزن سنگین و نیز نداشتن دقت لازم در گلوله زنی و نیز کارایی ناقص در ساچمه زنی در واقع عملکرد چندان خوبی ندارند و زیاد معمول نیستند. در گذشته تفنگ های کمرشکن قدیمی، چخماقی ( دنگی ) بوده ولی تفنگ های جدید سوزنی هستند که انواع جدید دارای سیستم پوکه پران می باشند در حالیکه تفنگ های قدیمی فاقد این فن آوری بودند. در اکثریت قریب به اتفاق رشته های تیراندازی میدانی به اهداف پروازی از تفنگ های دولول روی هم با سیستم تک ماشه اختیاری استفاده می شود.

2- وزن تفنگ های ساچمه زنی

در تیراندازی به اهداف گلی در رشته skeet  تفنگ ها سبک تر از تفنگ های رشته trap  و trap double می باشند.

وزن تفنگ های اسکیت بین 3 تا 4 کیلوگرم و چوک لوله فراخ تر از تفنگ های تراپ و تراپ دوبل بوده و از سیلندر ( skeet cylinder )  تا modified متغیر است، طول لوله معمولا 70 سانتی متر یا 28 اینچ است.

در رشته تراپ و تراپ دوبل وزن تفنگ ها سنگین تر حدود 4 تا 5 کیلوگرم و طول لوله بلندتر و در حدود 75 سانتی متر و چوک لوله ها ( تنگی سر لوله ها ) از improved cylinder  تا تمام چوک ( full choke ) متغیر است.

منبع: برگرفته از کتاب طبیعت گردی، شکار و تیراندازی نوشته دکتر امیر حسن مظهری

 

کلیه حقوق این تارنما محفوظ و متعلق به صاحب امتیاز آن می باشد! (( فعالیت این سایت تابع قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.))