تعریف pattern  (مقدار پراکنش ساچمه ها) در تفنگ های شکاری

Pattern یا به عبارتی دیگر " پراکنش " یک سلاح ساچمه زنی عبارت است از مقدار درصدی از ساچمه ها که به یک دایره به قطر 75 سانتی متر از فاصله 37 متری برخورد می کند. به طور مثال اگر با یک فشنگ که 120 ساچمه در آن وجود داشته باشد به دایره ای با قطر 75 سانتی متر از فاصله 37 متری شلیک کنیم و تعداد ساچمه هایی که به دایره برخورد کرده است 60 عدد باشد، pattern یا پراکنش آن برابر با 50% است، یعنی 50% ساچمه ها در این دایره قرار گرفته اند.

بنابر این تعداد ساچمه هایی که در فاصله 37 متری (40 یارد) و با شلیک به مرکز دایره ای به قطر 75 سانتی متر در این دایره قرار بگیرد، pattern  آن تفنگ خواهد بود که بسته به چوک سر لوله متغیر است. مثلا هر گاه از فاصله 37 متر (40 یارد) با تفنگ کالیبر 12 سیلندر به سیبل دایره ای شکلی با قطر 75 سانتی متر شلیک بشود، حدود 35 تا 40 درصد ساچمه های شلیک شده در این دایره قرار خواهند گرفت.

آنچه که pattern یک سلاح ساچمه زنی را مشخص می کند قطر لول سلاح نیست، بلکه pattern بستگی به تنگ شدگی سر لول سلاح دارد که " چوک " نام دارد. البته چوک تنها عامل در تعیین pattern سلاح های ساچمه زنی نیست و عوامل دیگری نظیر: جنس و اندازه ساچمه ها، کیفیت مهمات از نظر مقدار باروت و نوع آن همچنین ساختار داخلی فشنگ در تعیین مقدار pattern مؤثر هستند، به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می کنند که هر شخص با توجه به نوع مهماتی و فشنگی که مصرف می کند باید pattern سلاح خود را شخصا اندازه گیری کند و در شکار و تیراندازی از آن به عنوان مبنا استفاده نماید.

Pattern  چوک ها در تفنگ های شکاری به شرح زیر است:

  • چوک skeet: حدود 45 %
  • Improved cylinder : حدود 50 – 45 %
  • Skeet(2) یا ¼ چوک : حدود 55 – 50 %
  • Modified : حدود 65 – 55 %
  • Improved modified : 70 – 65 %
  • Full choke : حدود 80 – 70 %

منابع

- کتاب طبیعت گردی، شکار و تیراندازی نوشته دکتر امیر حسن مظهری

- کتاب سلاح های شکاری، مهمات و بالستیک نوشته دکتر محمد علی سلیمانی

- تنظیم و ویراستار: ابراهیم همت آبادی، کارشناس فروش و مشاوره لوازم جانبی تفنگ، شکار و طبیعت


محصولات مرتبط

 

کلیه حقوق این تارنما محفوظ و متعلق به صاحب امتیاز آن می باشد! (( فعالیت این سایت تابع قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.))