مزایا و معایب تفنگ های شکاری نیمه اتوماتیک (semi automatic)

1- سرعت عمل در تیراندازی با تفنگ های نیمه خودکار

از مزایای این سلاح ها، سرعت عمل در تیراندازی و نیز تعداد بیشتر فشنگ برای شلیک کردن می باشد که بسته به طول خزانه از 3 تا 10 تیر می تواند متغیر باشد. از معایب این تفنگ ها، سبک تر بودن قسمت جلوی تفنگ به نسبت عقب آن، در مقایسه با تفنگ های دولول می باشد، که چون قسمت جلوی تفنگ سبک تر است لذا لنگر کمتری داشته و در تعقیب کردن هدف های متحرک، چه مصنوعی، چه طبیعی و شکاری، این کار با سرعت کمتری صورت گرفته و به اصطلاح عمل حرکت دادن و پیش انداختن لوله به نسبت تفنگ های دولول با کندی بیشتری صورت می گیرد که ممکن است باعث تاخیر در زمان تیراندازی و نیز عقب ماندن تفنگ به هنگام پیش گیری و تعقیب هدف بشود.

2- گیر کردن پوکه در تفنگ های نیمه خودکار و خودکار

از دیگر معایب این تفنگ ها آنست که چنانچه تفنگ تمیز نبوده و یا روغن زیادی در داخل قسمت های متحرک تفنگ باقی مانده باشد و یا از مهمات ضعیف و پوکه های معیوب استفاده بشود و بخصوص در هوای سرد که روغن سفت می گردد، ممکن است تفنگ عمل نکرده و فشنگ (پوکه) شلیک شده به خارج پرتاب نشود و سلاح از حالت اتوماتیک و چند تیر تبدیل به تک تیر شود. این حالت به هنگام شکار می تواند بسیار ناراحت کننده بوده و ضمن از دست رفتن فرصت ها و موقعیت های طلایی، در مواجهه با حیوانات و یا موقعیت های خطرناک نیز می تواند برای دارنده تفنگ مخاطرات جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که برای شکار حیوانات خطرناک همواره از تفنگ های دولول با کالیبرهای سنگین و با دو ماشه مجزا استفاده شده و کمتر از تفنگ های اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک استفاده می شود.

3- ایمنی تفنگ و تشخیص پر یا خالی بودن تفنگ های نیمه اتوماتیک

از دیگر معایب سلاح های اتوماتیک، موضوع ایمنی و تشخیص پر و یا خالی بودن تفنگ است که  احتیاج به تیزهوشی و حضور ذهن زیاد دارنده آن دارد، به عنوان مثال چنانچه فشنگ داخل لوله 5 تیر پران زا خالی و فشنگ های داخل خزانه را توسط قفل (ضامن) خزانه محبوس نماییم، در این حالت چنانچه فردی ناوارد جهت بررسی خالی بودن یا نبودن سلاح، گلنگدن را به عقب کشیده و پس از بازدید داخل لوله و مطمئن شدن از خالی بودن آن، گلنگدن را توسط آزاد کردن قفل خزانه (چه سهوا و چه عمدا) به جای خود برگرداند، در زمانی کمتر از 1/0 ثانیه و به نحوی که چشم قادر به دیدن و تشخیص آن نیست، گلنگدن به همراه یک فشنگ به جلو رانده شده و تفنگ مسلح می شود. حال چنانچه این شخص و یا اشخاص دیگر از روی بی احتیاطی و یا جهت امتحان ماشه را بچکانند، ممکن است فاجعه ای رخ بدهد.

 

 

منبع: برگرفته از کتاب طبیعت گردی، شکار و تیراندازی نوشته دکتر امیر حسن مظهری

 

کلیه حقوق این تارنما محفوظ و متعلق به صاحب امتیاز آن می باشد! (( فعالیت این سایت تابع قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.))