فشنگ خفیف، عملکرد و انواع آن

فشنگ خفیف

۲۲LR ویا نام رایج ایرانی آن «خفیف» نوعی فشنگ با کالیبر ۰٫۲۲ اینچ یعنی ۵٫۶ میلیمتر می‌باشد که در سیستم متریک می‌توان آنرا با نام 5.6x15mm یافت. LR مخفف عبارت Long Rifle یعنی «تفنگ دراز» می‌باشد. لازم به ذکر است که فشنگ خفیف ممکن است فشنگی ابتدایی به نظر بیاید ولی از خیلی جهات بسیار تکمیل شده و کارخانه های سازنده آن از هیچ تلاشی برای افزودن به دقت و قابلیت اعتماد آن فروگذار نکرده اند. حقیقت آن است که اگر در استفاده از فشنگ خفیف کالیبر 22 دقت نشود بی اندازه خطرناک هستند به سبب آنکه گلوله سربی این فشنگ در سرعت عادی هنگام اصابت به زمین نمی ترکد، تنها فشنگی که گلوله آن خیلی کمانه می کند فشنگی است که گلوله اش غلاف فلزی کامل داشته باشد در واقع فشنگ خفیف کالیبر 22 خیلی مرگ آورتر از آن است که بعضی ها خیال می کنند. فشنگ خفیف را قهرمان کمانه کردن فشنگ ها می نامند.

خیلی ها تصور می کنند چون فشنگ خفیف سر وصدای زیادی ندارد خطرناک نیست، در صورتی که گرایش گلوله های خفیف به کمانه کردن خیلی خطرناک تر از فشنگ های پر سر و صدایی از قبیل 222 رمینگتون و فشنگ کالیبر 270 است. در نهایت می توان گفت با اینکه فشنگ خفیف یک کالیبر کوچک است ولی حداکثر 277 ژول انرژی دارد که برای انسان بسیار خطرناک است.

عملکرد فشنگ خفیف

فشنگ‌های این کالیبر با سیستم جداگانه‌ای ساخته شده و ریم فایر (Rimfire) نام می‌گیرند (چاشنی لبه ای) بر خلاف اکثر فشنگ‌ها که چاشنی آنها در وسط قرار دارد چاشنی فشنگ خفیف در لبه های پوکه قرار دارد. برای عملکرد فشنگ سوزن سلاح به لبه های فشنگ ضربه میزند. فشنگ خفیف چون چاشنی ندارد و مواد چاشنی در کف آن است سوزن تفنگ باید به بقل کف فشنگ اصابت کند تا چاشنی عمل کند.

انواع فشنگ خفیف و کاربرد آن

فشنگ خفیف به سه اندازه مختلف به بازار عرضه می شود:  short - long - long rifle  

در میان فشنگ های کالیبر 22 فشنگ long rifle از دقیق ترین فشنک ها است و اگر این فشنگ را  در یک تفنگ مسابقه ای با دقت بالا به کار ببرند در دقت اصابت به هدف بی نظیر است. به عبارت دیگر گلوله ها با فاصله بسیار کم به هدف می خورند و پراکندگی خیلی کمی را نشان می دهند.

هر سه نوع فشنگ ممکن است طوری ساخته شده باشند که گلوله آنها با سرعت زیاد حرکت کند high velocity و یا سرعتشان کم باشد low velocity  گلوله این فشنگ ها ممکن است توپر و یا نوک آن تو خالی باشد. ممکن است غشایی از موم یا گریس بر سطح گلوله کشیده باشند و یا جنس روکش آن نوعی مس باشد که به لول تفنگ صدمه نزند.

استفاده از فشنگ خفیف کالیبر 22 short  برای تیراندازی در میدان های تیر سرپوشیده و تیراندازی به هدف های نزدیک از دو نوع دیگر فشنگ بهتر است. در مقابل فشنگ long rifle برای تیراندازی به هدف های جدی و یا شکار حیوانات کوچک بیشتر مناسبت دارد و نوعی از آن گلوله اش در لحظه اصابت به هدف باز و شکفته می شود که حیوان را سریع تر می کشد.

فشنگ خفیف برای کشوری مثل ایران که قوانین بسیار دست و پاگیر حمل سلاح حاکم بر آن است معایب زیادی دارد زیرا پوکه‌های آن به سبب سیستم Rimfire که کپسول چاشنی ندارد، قابلیت پر کردن مجدد را ندارد و نایابی فشنگ آن در بازار برای دوستداران این کالیبر از معایب بزرگ آن محسوب می شود.

-منبع: برگرفته از کتاب تفنگ های بادی و شکاری و کاربرد آن برای شکارچیان

-ویراستار و تنظیم: ابراهیم همت آبادی؛ کارشناس فروش لوازم جانبی تفنگ، شکار و طبیعت

 

کلیه حقوق این تارنما محفوظ و متعلق به صاحب امتیاز آن می باشد! (( فعالیت این سایت تابع قوانین حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.))